1896 - 1976: Vlečka do obce Kropáčova Vrutice
Hlavní stránka / A to víte, že...? / 1896 - 1976: Vlečka do obce Kropáčova Vrutice
14.2.2010
Pamětníci možná ještě pamatují vlečku do cukrovaru v Kropáčově Vrutici. I dnes lze na trase zaniklého kolejiště najít pozůstatky stavby, která do roku 1976 spojovala vlakové nádraží s cukrovarem (následně sklady Technomatu a nyní provozovna N&N Košátky). Na Internetu jsem našel zajímavý popis této zaniklé železniční cesty. Na uvedených fotografiích si můžete celou trasu prohlédnout.
Zahájení provozu: 1896
Ukončení provozu: 1976
Délka dráhy: 3 km
Rozchod kolejí: 1435 mm
Obrázek nahoře zobrazuje poslední lokomotivu, která zde sloužila (dodána v roce 1972). Lokomotiva pravděpodobně dodnes slouží v cukrovaru TTD Dobrovice.
Mapa trasy - očíslované body jsou zachyceny na následujících fotografiích
1) Nádraží Kropáčova Vrutice, výhybka a odbočka koleje bývalé vlečky směrem ke špejcharům
2) Konec kolejí bývalé vlečky před prvním mostem je zavezen hromadou hlíny, vše pomalu zarůstá trávou a náletovými dřevinami
3) První most bývalé vlečky na kterém byla druhá výhybka odkud vlaky úvratí zajížděly ke špejcharům
4) Odbočka bývalé vlečky u špejcharů, v trávě se zachovalo několik pražců ve značném stupni rozkladu
5) Zářez prvního šturcu je z poloviny zahrnutý zeminou, ze samotného šturcu zůstal jen tento kus kolejnice
6) První přejezd bývalé vlečky nedaleko nádraží, koleje dále pokračovaly po náspu na kterém dnes rostou okrasné dřeviny
7) První propust v tělese bývalé vlečky se nachází mezi prvním přejezdem a seřadištěm kousek od nádraží
8) Místo kde byla třetí výhybka na bývalé vlečce, koleje dále nahoru pokračovaly na seřadiště
9) Plocha na které bylo seřadiště bývalé vlečky, druhý šturc se nachází za ohrazenými kůlnami na obzoru
10) Rovně klesající asi metr hluboký zářez bývalé vlečky mezi seřadištěm a druhým přejezdem u novostaveb
11) Druhý přejezd bývalé vlečky, trať dále pokračovala levotočivýn obloukem podle plotu ke vzrostlým smrkům
12) Kamenné pozůstatky druhého mostu bývalé vlečky se nacházejí mezi druhým a třetím přejezdem
13) Zachovalý násep bývalé vlečky na konci obce se nachází mezi druhým mostem a třetím přejezdem
14) Vybagrovaný první násep, pohled od třetího přejezdu ke třetímu mostu který se skrývá ve křoví na obzoru
15) Třetí most bývalé vlečky přes odvodňovací potůček, musel být ještě v době provozu zpevněn betonovými deskami
16) Na zbytku náspu za třetím mostem zůstala kolejnice pevně zarostlá mezi dva vzrostlé stromy
17) Vybagrovaný a rozoraný druhý násep bývalé vlečky, na obzoru je zbytek náspu před čtvrtým mostem
18) Čtvrtý most bývalé vlečky přes Košátecký potok byl nejdelším železným mostem na cele trati
19) Místo kde byla čtvrtá výhybka, rovně vedla trať do cukrovaru, do prava vedla trať do cihelny
20) Asi metr vysoký obloukový násep bývalé vlečky za čtvrtou výhybkou do cihelny je snadno průchodný
21) Na náspu bývalé vlečky do cihelny zůstala asi dva metry dlouhá kolejnice zarostlá v kmenu stromu
22) Pravotočivý obloukový násep bývalé vlečky před cihelnou pomalu zarůstá náletovými dřevinami
23) Cihelna v Kropáčově Vrutici, násep bývalé vlečky je znatekný k břízám, dále se ztrácí pod terénními úpravami
24) Rovný úsek náspu bývalé vlečky za čtvrtou výhybkou, pohled směrem k cukrovaru
25) V lese málo znatelné obloukové těleso bývalé vlečky před obcí Kropáčova Vrutice
26) Na okraji obce těleso bývalé vlečky přejezdem přecházelo místní komunikaci
27) Dále bývalá vlečka za přejezdem pokračovala k cukrovaru v obci Kropáčova Vrutice
28) Objekt bývalého cukrovaru v Kropáčově Vrutici, někde u této budovy končila bývalá vlečka z nádraží
Materiál je s laskavým svolením autora převzat z webu Zrušené a zaniklé železnice v ČR - http://zrus-zan-zel.blog.cz
Úvodní fotografie lokomotivy pochází z webu Stránky přátel železnic - http://spz.logout.cz
Sekce: A to víte, že...? | Tisk | Poslat článek známému